Jesteś w: / » Szlaki kajakowe » Kanał Elbląski - etap 1 »





"Kanał Ostródzko-Elbląski" - etap 1: Miłomłyn-Elbląg - 72.75 km

Cały system Kanału Elbląskiego (Kanału Oberlandzkiego, Kanału Ostródzko-Elbląskiego) wpisuje się w grupę zabytków techniki stanowiących wyjątkowe dobro kultury materialnej na skalę światową i znalazł się wśród 150 najbardziej atrakcyjnych turystycznie obiektów na terenie Polski. Wszystkie obiekty związane z kanałem zostały przemyślnie zaprojektowane tak by całość funkcjonowała bez zarzutu w długim okresie czasu. Funkcjonujący dziś system, w którym nie dokonuje się ingerencji konstruktorskich a jedynie wymienia elementy wyeksploatowane na nowe wykonywane ściśle według historycznych modeli jest dowodem na geniusz autora.

Zasada działania elementów najbardziej spektakularnych jak pochylnie została wypracowana prze Jacoba Steenkego podczas wizyt na Kanale Morrisa (USA) i na podstawie jego dotychczasowej wiedzy i została dostosowana do lokalnych warunków. Rozwiązania techniczne Kanału Morrisa zostały zaadaptowane dla Kanału Elbląskiego ale poprzez wprowadzenie wielu zmian stały się modelowym dla światowego budownictwa hydrotechnicznego układem pochylni z grzbietami górnymi. System ten był wyjątkowo wodooszczędny, realizacja pomysłu zapewniła autorowi miejsce w historii techniki a dzieło w grupie najwybitniejszych dzieł XIX wiecznego budownictwa wodnego. Pochylnie Kanału Elbląskiego stały się modelowym przykładem pochylni podłużnej. Jacob Steenke uważnie śledził wszelkie stosowane ówcześnie rozwiązania, przez cały czas szukał rozwiązania optymalnego dla warunków Pojezierza Iławskiego i Żuław Wiślanych. Już w chwili uruchomienia kanału doceniono jego rozwiązania a we wszystkich podręcznikach budownictwa wodnego od połowy XIX i w XX w. omawiane były pochylnie kanału.

W skład drogi wodnej kanału wchodzą różne elementy będące częścią systemu jak: pochylnie, śluzy, jazy, wrota ochronne (bezpieczeństwa, przeciwpowodziowe). Kanał obecnie składa się z trzech odcinków, gdzie miasto Miłomłyn przyjmuje się jako punkt węzłowy:

etap 1. Śluza Miłomłyn - Zalew Wiślany (72.75km)

Na trasie znajdują się następujące elementy i budowle kanału:

- śluza Miłomłyn (0,00km)

- wrota bezpieczeństwa (0,45km; 36,33km)

- pięć pochylni:

  • pochylnia Buczyniec (36,60-37,20km
  • pochylnia Kąty (38,70-39,20km)
  • pochylnia Oleśnica (41,60-42,00km)
  • pochylnia Jelenie (43,80-44,36km)
  • pochylnia Całuny (45,80-46,30km)

- odcinki przekopane między jeziorami (razem 21,00km)

- odcinki przekopane między pochylniami (razem 7,14km)

etap 2. Śluza Miłomłyn - Staszkowo (31.30km)

etap 3. Śluza Miłomłyn - Iława (31.00km).

Szlak ten umożliwia niezwykłą podróż po świecie XIX wiecznej techniki. Obiekty hydrotechniczne stanowią wyjątkowa atrakcję dla kajakarzy. Szczególnie pochylnie gdzie kajaki przeciągane są suchym grzbietem na specjalnych platformach poruszających się po torowisku. To również szlak przez jezioro Drużno stanowiące rezerwat ornitologiczny. To płytkie, zarastające jezioro deltowe na Żuławach Wiślanych jest miejscem lęgowym ptactwa wodnego i błotnego tym samym stwarza ogromne możliwości obserwacji i fotografowania. W IX wieku nad jeziorem, w okolicach dzisiejszego Janowa Pomorskiego znajdowała się osada rzemieślniczo-handlowa i port - Truso.

Szlak można połączyć z pozostałymi odcinkami kanału a poprzez liczne jeziora również z wieloma innymi szlakami regionu.




Szczegółowy opis szlaku

km
[w dół rzeki]
 
km
[w górę rzeki]
 
Opis 
0.0072.75Śluza Miłomłyn - dł. 33.88m; szer. 3.60m, różnica poziomów 2.80m.
0.1072.65Rozgałęzienie szlaków. Płyniemy w prawo.
0.4572.30Mijamy wrota bezpieczeństwa (zamykane w celu uniemożliwienia spływu wód i zalania terenów położonych poniżej w razie awarii urządzeń lub w czasie ich remontów).
0.4772.28Przepływamy pod stalowym mostem z 1908r. nad wrotami ochronnymi w ciągu drogi Ostróda - Elbląg.
1.5571.20Mijamy most kolejowy z 1893r. nieczynnej linii Myślice - Malbork.
3.1069.65Wpływamy na jezioro Ilińsk (pow. 2.35km2). Kierujemy się na południowy - wschód. Na lewym brzegu mijamy cypel a za nim kierujemy się na północ.
5.2567.50Wypływ kanału znajduje się w północnej części jeziora.
5.3967.36Mijamy żelbetowy most łukowy z 1923r. w ciągu drogi Wólka Majdańska - Winiec.
7.8364.92Mijamy betonowy most łukowy z 1924r. w ciągu drogi Liksjany - Winiec.
7.8564.90Wpływamy na rynnowe jezioro Ruda Woda (pow. 6.55km2). Na brzegach rozciąga się zabudowa letniskowa.
12.1060.65Na prawym brzegu ujście Kanału Bartnickiego.
20.9051.85Wypływ kanału w północnej części wąskiej szyi jeziora.
20.9151.84Mijamy wodowskaz zwany "Cypel".
21.2451.51Mijamy łukowy most kamienny z ceglanym sklepieniem na drodze Zalewo - Morąg z 1856r.
22.4050.35Mijamy kolejny kamienny, łukowy most na drodze Zajezierze - Małdyty z 1883r.
22.7050.05Wpływamy na rynnowe jezioro Sambród (pow. 1.28km2)
25.4547.30Mijamy most kolejowy z 1893r. nieczynnej linii Morąg - Malbork.
27.3045.45Wypływ kanału w północnej części wąskiej szyi jeziora.
28.6844.07Mijamy współczesny trzyprzęsłowy most drogowy z 1969r. na drodze Ostróda - Elbląg.
28.7044.05Mijamy historyczny łukowy most kamienny z ceglanym sklepieniem na drodze Ostróda - Elbląg z 1851r.
29.0043.75Wpływamy na rynnowe jezioro Piniewo (pow. 0.66km2).
30.5042.25Wypływ kanału w zachodniej części jeziora.
35.4637.29Mijamy żelbetowy most łukowy z 1894r.w ciągu drogi Drulity - Bartno zrealizowany według patentu J.Moniera.
36.3336.42Mijamy wrota bezpieczeństwa oraz most stalowy z 1927r.
36.6036.15Początek pochylni Buczyniec - dł. 490.3m; różnica poziomów 20.62m.
37.2035.55Koniec pochylni Buczyniec.
37.7035.05Mijamy betonowy most łukowy z 1916r. w ciągu drogi Kąty - Buczyniec.
38.1234.63Mijamy betonowy most łukowy z 1916r. w ciągu drogi Kąty - Liszki.
38.7034.05Początek pochylni Kąty - dł. 404.0m; różnica poziomów 18.88m.
38.7833.97Mijamy betonowy most łukowy z 1912r. w ciągu drogi Kąty - Śliwice.
39.2033.55Koniec pochylni Kąty.
39.7433.01Mijamy betonowy most łukowy z 1912r. w ciągu drogi Śliwice - Krasin.
40.5232.23Mijamy betonowy most łukowy z 1910r. w ciągu drogi Śliwice - Krasin.
41.6031.15Początek pochylni Oleśnica - dł. 479.0m; różnica poziomów 24.20m.
42.0030.75Koniec pochylni Oleśnica.
43.4229.33Mijamy betonowy most łukowy z 1914r. w ciągu drogi Jelenie - Całuny.
43.8028.95Początek pochylni Jelenie - dł. 433.0m; różnica poziomów 21.99m.
44.3628.39Koniec pochylni Jelenie.
44.6728.08Mijamy żelbetowy most łukowy z 1911r. w ciągu drogi Jelonki - Pasłęk.
44.6928.06Mijamy trzyprzęsłowy, stalowy most z 1990r. w ciągu drogi Jelonki - Pasłęk zbudowany wg projektu W.Kalińskiego.
45.8026.95Początek pochylni Całuny - dł. 352.0m; różnica poziomów 13.83m.
46.3026.45Koniec pochylni Całuny.
46.9025.85Mijamy betonowy most łukowy z 1914r. w ciągu drogi Jelonki - Drużno.
52.0020.75Wpływamy na jezioro Drużno (pow. 17.90km2). Linia brzegowa jest mocno zatrzciniona. Płyniemy obok gniazdujących i żerujących ptaków.
57.2515.50Osiągamy wypływ rzeki Elbląg.
61.1011.65Z lewej strony ujście rzeki Tina.
61.1511.60Mijamy most kolejowy z 1852r. linii Malbork - Elbląg.
61.2011.55Z lewej strony ujście rzeki Fiszewka.
61.2511.50Mijamy most drogowy w ciągu drogi krajowej nr 7.
62.6010.15Mijamy trzyprzęsłowy Most Tysiąclecia z 1957r. Po lewej stronie Wyspa Spichrzów. Na prawym brzegu zrekonstruowane Stare Miasto w Elblągu.
63.259.50Na prawym brzegu przystań pasażerska
64.008.75Mijamy kolejną trzyprzęsłową kładkę dla pieszych z 1900r. w ciągu ul. Mostowej.
64.208.55Mijamy trzyprzęsłową kładkę dla pieszych z 1986r. w ciągu ul. Linki wg projektu J.Sokolnickiego.
66.006.75Mijamy czteroprzęsłowy most kolejowy linii Elbląg - Tolkmicko.
66.506.25Port zimowy i stocznia.
72.000.75Mijamy most pontonowy z wysuwanym przęsłem z ok. 1980r. w ciągu drogi Nowakowo - Rubno.
72.750.00Wpływamy do Zatoki Elbląskiej
Opracowano na podstawie dostępnych informacji oraz obserwacji własnych (wg stanu na 2007r.) © anna majewska






Kanał Elbląski (etap 1) - fotogaleria
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  
   

Wygenerowano w czasie: 0.064 sekundy.
Engine by zoltek